Efectes psicològics de la contaminació

Tant la contaminació de l’aire com la contaminació acústica tenen efectes psicològics en els nens i en els adults. La ciutat de Barcelona té índexs de contaminació elevadíssims que, a llarg termini, perjudiquen tots els camps de la salut. Parlem dels efectes psicològics de la contaminació i de com compensar-los.

Efectes psicològics de la contaminació a Barcelona

Els problemes de contaminació a Barcelona

La contaminació s’ha convertit en un problema de salut pública. La ciutat de Barcelona registre nivells de pol·lució molt elevats, tant de l’aire com en forma de soroll, que alteren la qualitat de vida i perjudiquen la salut mental a curt i a llarg termini. Els efectes psicològics de la contaminació es noten en diversos àmbits i s’estan estudiant cada cop més.

Mesures com l’establiment de la Zona de Baixes Emissions són un pas important per a començar a resoldre-ho, sempre que s’acompanyin de millores en el servei i de reduccions del preu del transport públic. Val a dir que del confinament degut al coronavirus en podem obtenir una lliçó sobre com reduir la pol·lució a les ciutats.

Els efectes psicològics de la contaminació

Contaminació atmosfèrica

La contaminació atmosfèrica és la que afecta l’aire que respirem, en forma de fums i partícules. És la responsable de l’acumulació de gasos d’efecte hivernacle i de la capa de brutícia que es veu sovint al cel de ciutats com Barcelona. En aquest mapa es poden consultar els nivells de contaminació de l’aire, carrer per carrer, a Barcelona.

El trànsit és la primera font de contaminació acústica a Barcelona

Alguns elements són d’origen humà, com les partícules dels fums dels cotxes o del fum industrial. D’altres es consideren naturals, com la pols provinent del Sàhara o l’ozó troposfèric.

Un estudi fet a Barcelona i Rotterdam va demostrar que quan una dona embarassada roman exposada a alts nivells de contaminació, el seu fill té més risc d’acabar desenvolupant dificultats en l’autocontrol de la conducta o un Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH).

Contaminació acústica

La contaminació acústica és el soroll excessiu i molest provocat per les activitats humanes (trànsit, obres, locals d’oci). Es mesura en decibels (dB). L’Organització Mundial de la Salut situa als 70 decibels el punt on el soroll comença a ser perillós per a la salut. Aquesta intensitat equival al trànsit normal.

Els efectes psicològics de la contaminació acústica, resumidament, són els següents:

  • Fatiga, estrès, irritabilitat.
  • Augment de l’agressivitat i de la violència.
  • Símptomes d’ansietat i depressió.
  • Insomni, tant a l’hora de conciliar el son com en forma de despertars freqüents al llarg de la nit.
  • Problemes d’atenció, concentració i memòria.
  • En els nens, també en surt perjudicat l’aprenentatge, degut a la suma dels efectes anteriors.

Contaminació lumínica

La llum natural és un regulador del nostre ritme circadià. La paraula circadià vol dir “que dura al voltant d’un dia”, i es fa servir per a descriure el ritme de son i vigília: de manera natural ens despertem quan augmenta la llum (al matí) i tenim son quan se’n va la llum (a la nit).

La llum artificial és necessària per a mantenir les activitats humanes, però ens pot acabar portant a experimentar efectes psicològics de la contaminació lumínica: en forma d’insomni. L’ús de mòbils i tauletes poc abans de dormir, precisament, contribueix a aquest problema: aquests aparells desprenen una llum blanca que confón el cervell fent-li creure que és de dia. Per això ens prenen la son.

En dormitoris poc aïllats, la il·luminació del carrer pot contribuir a les dificultats per dormir.

Com podem reduir els efectes psicològics de la contaminació

La primera recomanació és la de buscar espais lliures de contaminació fora del centre: parcs, boscos, etc. L’objectiu de passar-hi una estona cada dia és poc practicable, però sí que podem aprofitar totes les oportunitats que tinguem.

A partir d’aquí, des de la Psicologia, podem fer intervencions per a cada un dels efectes psicològics de la contaminació en particular. De vegades és difícil evitar l’exposició a la contaminació, però podem compensar-ne els efectes amb diferents estratègies:

  • Per a la irritabilitat i l’agressivitat: Entrenament en autocontrol, solució de problemes i resolució de conflictes.
  • Per a l’insomni: Treball amb pautes de regulació d’horaris i hàbits durant el dia, poc abans d’anar a dormir i al llarg de la nit si ens costa agafar i mantenir el son.
  • Per a l’ansietat: Entrenament en tècniques de respiració conscient, relaxació i focalització de l’atenció.
  • Per a la depressió: Tècniques de solució de problemes, augment de l’activitat per a la distracció, millora de les relacions socials i canvis en l’autoimatge.
  • Per als problemes d’atenció, concentració i memòria: Ús d’eines de suport (recordatoris, alarmes, etc), control dels estímuls ambientals i formació en tècniques de memòria.
  • Per a l’estrès: classificació de les activitats segons la seva importància, pautes d’exercici físic i tècniques de reducció de l’activació física i mental.

Telèfon psicòleg ManresaWhatsApp psicòleg ManresaEmail psicòleg Barcelona

T’ha agradat aquest article? Pots deixar la teva pregunta o comentari i et respondré personalment.

Deixa un comentari